Kungl. Konsthögskolan med Tarek Atoui och C/P/S i Venedig
Kungl. Konsthögskolan presenterade sin samproduktion av konstnären och elektroakustiska kompositören Tarek Atouis verk – i samband med Atouis deltagande i 58:e upplagan av Venedigbiennalen.
Tarek Atouis produktion introducerades under öppningsveckan – fram till slutet av biennalen – tillsammans med forskningsplattformen Composing/Public/Space (C/P/S). Arbetet, som även visas som en del av det officiella performance-programmet, presenteras som en del av huvudutställningen och kommer aktiveras under en rad olika extraföreställningar.
Tarek Atoui är känd för performance som präglas av intensiv, fysisk närvaro, möjliggjord med hjälp av skräddarsydda elektroniska instrument och datorer. Trots inslag av improvisation är Atouis arbete grundat i det systematiska och noggranna sökandet efter nya ljud, men även i fördjupade efterforskningar i ljudarkiv och samlingar. Denna tidskrävande metod präglar också samarbetet med deltagarna i post-masterkursen C/P/S, som är en del av forskningsprogrammet vid Kungl. Konsthögskolan. Klassen består av Alan Affichard, Ami Kohara, Igor Porte, JeremiahRunnels, Johanna Martensson, Julia Giertz och Rossana Mercado, som alla är professionella utövare, sprungna ur områden som musik, bildkonst, konsthistoria och scenkonst. Gruppens tillvägagångssätt hämtar inspiration från Atouis arbete med musik, instrument och publika framföranden. Tillsammans reflekterar de kring ovanstående begrepp och de sammankopplingar som finns. Utgångspunkten, från vilken möten med publiken skapas, är de experimentella instrument som används och den instrumenttillverkning som ligger till grund för produktionen. Publiken uppmuntras att engagera sig med verkligheten och musikaliteten av en plats.
Arbetet och forskningen är sedan september 2018 möjliggjord med stöd av Kungl. Konsthögskolan. Viktigt att nämna är de kursdeltagare som spelat en aktiv roll i de event som bidragit till Tarek Atouis praktik: Printemps de Septembre (Toulouse – september 2018), CIMAM (Moderna museet – Stockholm november 2018) och nyligen vid VAC-fonden (Palazzo Zattere – Venedig februari 2019). Gruppens roll är att interagera med publiken och ifrågasätter koncept som deltagande, ingripande och aktivering inom dagens samtida ljudpraktiker och performance. De idéer som alstras ur Atoui och C/P/S undersökningar kommer – under hela Venedigbiennalen –ligga som grund för ett program präglat av spännande möten och framträdanden.
Om
Tarek Atoui (född 1980 i Libanon) bor i Paris, Frankrike. Hans experimentella och performance-baserade kompositioner har nyligen ägt rum på NTU, Center for Contemporary Art Singapore (2018); Kunstenfestivaldesarts 2017, Bryssel, Belgien; Tate Modern, London, Storbritannien (2016); Fondation Louis Vuitton, Bois de Boulogne, Frankrike (2015); 8: e biennalen i Berlin (2014); Bonniers Konsthall, Stockholm, Sverige (2013).
Kungl. Konsthögskolan är en ledande konstinstitution för högre utbildning och forskning i Stockholm med en lång konstnärlig tradition sedan 1700-talet. Här erbjuds både grund- och forskarutbildning i konst och forskarutbildning i arkitektur. Kungl. Konsthögskolan driver också ett aktivt internationellt program med projekt, föreläsningar, utställningar och publikationer. Kungl. Konsthögskolans rektor är Sara Arrhenius.
www.kkh.se
Press
”…Tarek Atoui’s roomful of strange musical instruments, creating a hybrid acoustic of Stone Age and electronic sounds…”
Washington Post
”…Tarek Atoui has produced a constellation of handmade instruments that enchant as they buzz and whir and murmur. ”
Artnews
”Lebanese-born artist and composer Tarek Atoui created an environment for the musical instruments he made after a journey to China, during which he observed local traditional utensils, instruments, and architecture. The instruments, which produce sound autonomously, stimulate different modalities of visual, tactile and auditory perception.”
Inexhibit
”I huvudutställningen finns flera starka ljudinstallationer, däribland Tarek Atouis ”The spin”, ett ljudlaboratorium med inspiration från resor i Kina och i samarbete med instrumentbyggare, liksom elever på Kungliga konsthögskolan i Stockholm (där Atoui är gästprofessor).”
Dagens Nyheter
”Själva musiken är subtil, viskande, till en början nästan omärklig. Långsamt stegrande men utan att det någonsin når något riktigt crescendo. Det mest påtagliga här är nog själva koncentrationen.”
Kulturnytt Sveriges Radio
Credits
C/P/S: Alan Affichard, Ami Kohara, Igor Porte, Jeremiah Runnels, Johanna Martensson, Julia Giertz och Rossana Mercado
Speciellt framträdande av: Shane Aspegren och Vivian Wang
Produktion och administration: Anne Becker, PLATÔ
Produktion i Venedig: Elena Mazzi & Rosario Sorbello
PR / Kommunikation: Alida Ivanov, Bohm Bohm Room (Stockholm/Sverige)
Atouis deltagande till 58: e upplagan av Venedigbiennalen stöds och produceras av: Kungl. Konsthögskolan (Stockholm/Sverige), Vitamin Creative Space (Guangzhou/Kina), Galerie Chantal Crousel (Paris/Frankrike) och kurimanzutto gallery (Mexico City/Mexiko).
I samarbete med Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer. Särskilt tack till: Love Enqvist
Sponsras av: Genelec, Vingården Terreno- från hjärtat av Toscana