Påsken
En myt
En sanning
Ett huckle
En eld
Ett gulligt djur
Påsken är en förhäxande högtid. Årets första högtid som rymmer allt från gulliga djur, medeltida tortyrredskap, brinnande bål och smågodis. Men av alla härliga teman som påsken erbjuder så är det häxan som är den mest förtrollande. Som en vårta på näsan sticker hon ut som om urgammal och mytomspunnen ikon som erbjuder ett sällsamt festligt utforskande av skapandet av riter, femininitet och kultur.
PÅSKEN var en interaktiv helkväll där vi tillsammans sökte en nykläckt betydelse av påskfirandets kärring. Genom eld och jord, fakta och fantasi leddes deltagarna varsamt till nya möten, torr middag och blöt fest i jakt på häxans mening.
Traditioner och riter är essentiellt i skapandet av mening och sammanhang för människor. Det har de alltid varit men behovet av dem är extra starkt idag. Med den högsta andelen ensamhushåll i världen och den digitala revolutionen som har i grunden förändrat vårt sätt att mötas lyser det fysiska mötet och det långa samtalet med sin frånvaro. Därför blir tillfället som samlar och erbjuder en gemensam berättelse allt viktigare för oss. Högtiderna blir som tomtebloss i tillvaron. ÅRETS HÄNDELSER gör dessa tomtebloss till brandfacklor.
PÅSKEN var första delen i trilogin ÅRETS HÄNDELSER. En serie interaktiva helkvällar som undersöker högtiderna, påsk, midsommar och jul genom högtidernas egna form och uttryck.
Årets händelser är uppföljaren till Livets händelser som gjordes 2017 och 2018. Trilogin Livets händelser undersökte livsrirerna dopet, bröllopet och begravningen. Dopet gjordes på Linneas Simskola våren 2018, Bröllopet på Köttinspektionen, våren 2017 och Begravningen på Uppsala Konstmuseum hösten 2018.
Tove Berglund är regissör, kostymdesigner och scenograf som har designat interaktiva upplevelser sedan 2016. Hon gick ut Stockholms Dramatiska Högskolas kostymdesign utbildning 2013 och har arbetat på bl.a. Den Norske Opera, Orionteatern, MDT och Stockholm, Malmö och Uppsalas stadsteatrar. Toves egna interaktiva verk som gjort succé bland deltagare och kritiker. I hennes arbete utforskar hon ofta lustfylld interaktion och rådande konventioner, och god smak.
Stina Kajaso regissör, skådespelare och dramatiker. Utbildad vid Akademi for Scenekunst i Fredrikstad, Norge (2000-2003) och Teaterhögskolan i Malmö (2012-2014) och har med grupp eller solo bla. spelat på Turteatern, Nationalteatret, Oslo, Ung Scen Öst, Black Box teater, Oslo, Kulturhuset, Stockholm. -Allt jag gör utgår från en samhällskritisk observation, en drift med konventioner och feminism. Jag noterar samhällstendenser och ger dem ett komiskt uttryck, men önskar inte att vara ironisk utan hellre engagerad. Jag blandar genrer och spelstilar för att hitta fram till ett direkt scenuttryck som appellerar till en bred publik.
Press
”De interaktiva inslagen är många. Eller vad sägs om att få genomgå en påskkäring-metamorfos, skapa en trolldrycksdrink och pröva på häx-affirmation?
UNT
Fokus ligger på påskkäringen, ett närmast outtömligt ämne enligt Tove Berglund. Att hon valde att samarbeta med Stina Kajaso är därför ingen tillfällighet. Stina Kajaso har länge fördjupat sig i häxan som fenomen.”
Credits
Av: Tove Berglund och Stina Kajaso
Medverkande: Carnita Molida, Lisa Carlsson, Elin Norlund, Per Faxneld, Kristin Bergman, Tommy Kuusela, Miranda Ivarsson och Shade Bornbitter
Ljus och teknik: Anton Andersson
PR: Alida Ivanov – Bohm Bohm Room
Pressfoto: Klara G
Med stöd av Kulturrådet, Uppsala Läns Landsting, Uppsala Kommun, Uppsala Konstmuseum och Östgöta nation.